Sov skönt i sköna lakan

Hur gör du för att förbättra din sömn egentligen? Och vad är tecken på sömnbrist? Med rätt mörkläggning, temperatur i sovrummet och kvällsvanor ­– kommer du en lång väg mot bra sömn.

Vill du sova bättre? Ett första steg mot en skönare sömn är att bädda sängen med bra lakan som satin påslakan och mjuka överkast. Sedan gäller det att försöka sänka temperaturen, om du vaknar av att du är svettig och varm påverkar det sannolikt din sömn till den sämre. Om du störs av morgonljuset om sommarhalvåret är det dessutom en bra idé att skaffa mörkläggande gardiner eller tätare persienner. I Expressen tipsas det om några saker du själv kan göra för att sova bättre, det kan du se här.

Sovvanor och sovproblem

En sömnforskare menar att sömnproblemen hos personer har ökat de senaste 30 åren. Och att det i dagsläget finns en slags statusmarkör i att sova bra. Men närmare var tredje person i Sverige har problem med sin sömn. Forskaren i artikeln vill även förtydliga att det är helt okej att sova ensam, fastän man har en partner. Om man sover dåligt tillsammans med någon, varför inte sova själv? Det behöver ju inte utgöra en stor grej, det viktiga är att båda personer får en god sömn. Mer om detta kan du läsa om här.

Hur mycket sömn behöver du?

I en artikel i SVT går det att läsa om hur det finns gener som bestämmer om en person är en lång- eller kortsovare. Medan Einstein tydligen var en person som behövde mycket sömn, var Margaret Thatcher i stället en individ som endast behövde ett par timmar. Det är med andra ord väldigt individuellt, men sedan finns det ett genomsnitt på 7–8 timmar som är det vanligaste sömnbehovet. Tidigare trodde många forskare att personer med kort sömnbehov hade en minskad livslängd, men nu menar man att det inte har med livslängd att göra hur många timmar per natt man sover. Det handlar helt enkelt om olika gener och olika behov. I medeltal behöver människan runt sju timmars sömn för att hålla sig frisk, men det finns alltså belägg för att detta inte gäller alla.