Viktigt med sömn

Något som vi vet är att det är viktigt att sova ordentligt om natten för att orka med dagarna – men visste du att tonåringar behöver sova mer än en vuxen och att det faktiskt är farligt att sova för länge?

2179219-woman-insomniacAtt sova är viktigt för att vi människor ska fungera ordentligt, men något som vi kanske visste om är att det faktiskt är farligt att sova för mycket. En ny studie som kommer från universitet i Warwick i England visar nämligen att personer som sover mer än åtta timmar eller mindre än sex timmar natt faktiskt riskerar 12 procents större chans att dö i förtid jämfört med de personer som sover mellan sex och åtta timmar (Källa). Då sömnbehovet för ett barn eller en tonåring ser helt annorlunda ut än vad det gör för vuxna människor så har studien endast genomförts på fullvuxna individer och pågått under en tidsperiod om tio år. Tonåringar, exempelvis, behöver faktiskt mer sömn och att gå upp tidigt på morgonen stör en tonårings inlärningsförmåga menar forskare. Till exempel menar man att det är fullt fysiskt möjligt att kliva upp ur sängen tidigare än vad man egentligen skulle vilja men att detta i själva verket är skadligt för hälsan och för framförallt för studieresultaten som ung, skriver Sveriges Radio. Men hur ska man göra för att sova på rätt sätt?

En god natts sömn

Det finns flera knep för att få en bra natts sömn men det första som man ska göra är att se till så att själva sovrummet håller rätt temperatur och är mörkt. Vi sover nämligen som bäst i ett svalare, mörkt rum än vad vi gör i värme och ljus. Därför bör man först och främst se över sitt sovrums ljusinsläpp och kanske till och med sätta upp mörkläggande persienner från Persiennkompaniet för att verkligen ta bort allt dagsljus. Sedan ska man definitivt inte hålla på med sin smartphone innan läggdags. LED-ljuset i telefoner får oss nämligen att bli mer pigga än vad till exempel skenet från en dator eller tv gör. Ett enkelt knep för att lura kroppen att bli trött fortare är att successivt dämpa ljuset under kvällens gång för att förbereda för läggdags, sedan på morgonen så är det bara att göra tvärt om (källa).